Nu är den gjord

Imorse klockan 08:00 var jag på plats på sjukhuset. Fick vänta en stund i väntrummet men till slut ropade dem in mig.
Jag fick sätta mig på en brits och svara på några frågor som sköterskan frågade. Jag berättade också att jag var jättenervös inför gastron och då får jag svaret: Ja men det är alla som kommer hit. Okej säger jag, men jag har en enorm kräkfobi och tycker det här med kväljningarna känns jobbigt. Var på hon svarar: Det säger alla, men vi provar med att bedöva svalget så får vi se sen. Tre gånger sprutar hon in medel och jag var totalt bedövad.
Jag lägger mig till rätta och läkaren kommer in i rummet. Han tar upp slangen med kameran och jag får en chock. Jag trodde inte att slangen skulle vara så tjock. Det första jag säger: Är det den där slangen som du ska använda? Läkaren svarar: Ja men det här är ingen fara, det är ju som att svälja en köttbulle. Varpå jag tänker: hur ofta sväljer man hela köttbullar.
Nu börjar det fruktansvärda. Läkaren sticker ner slangen och jag känner hur jag får kväljningar gång på gång. Jag vill bara dra ut den där jäkla slangen. När slangen kommit ner till magen så känner jag hur den rör sig i magen. Det var inte heller så bekvämt. Till slut är det klart och han drar upp slangen och jag börjar gråta av lättnad. Fy fan vilken otrevlig undersökning och mindre trevlig sköterska. 

Nu visade det sig att jag såg ut som en nyföding i magen. Inga fel hittades. Läkarens teori var en kraftig magkatarr. Och hans tips var en skonsam kost, sluta stressa och sova bra. De två sistnämda sakerna måste jag verkligen jobba på. Jag äter redan en skonsam kost så det går inte att ändra på.

Slutkommentar: Jag är så stolt över mig själv att jag verkligen fixade det, trots det jobbiga. Äntligen är den gjord.
MEN jag kommer ALDRIG någonsin göra en gastroskopi i vaket tillstånd igen.

Kommentarer
Postat av: Linda S

Vad skönt att ha den gjord och vad bra att det inte var något allvarligt fel.

Ses på Torsdag.



Kram.

2009-02-24 @ 19:19:32
Postat av: Susanne

Usch, vad jag tycker synd om dig!!! Min mamma har gjort samma undersökning - och jag vet hur obehagligt hon tyckte att det var... Du ska definitivt vara stolt över sig själv för att ha grejat det!



Om du vill så har jag en lite klurig utmaning i min blogg till dig... ;)

2009-02-24 @ 20:26:33
URL: http://yssasblogg.blogspot.com/
Postat av: Rebecca

Jag är också stolt över dig, du har varit så duktig!

2009-02-24 @ 20:34:02
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: Magdalena

Vad skönt att det är över! Och vad duktig du var som klarade det så bra!

2009-02-24 @ 20:59:29
URL: http://www.magdis.se
Postat av: Karin

Duktig du som stod ut!!!

2009-02-27 @ 14:01:50
URL: http://www.bengalning.net
Postat av: Nicole

Starkt jobbat!!! Känslan när den är i magen är så skum! O det där med att man inte känner smärta inuti kroppen är bullshit. Dom tog 3 biopsier på mig o det kändes!



Kommer ihåg att jag också grät när det var klart. Stod o snyftade okontrollerat medans läkaren förklarade vad han hade gjort....

2009-03-01 @ 23:24:48
URL: http://www.varmdomorsan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0